dinsdag 16 maart 2010

Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief (2010)



Ondanks het gerucht dat Percy Jackson een rip-off zou zijn van de beroemde Harry Potter, hoopte ik toch dat Chris Columbus (Home Alone, Harry Potter) mij kon verrassen met deze film. Veel vertrouwen had ik niet, maar ondanks mijn interesse in griekse mythologie, gaf ik deze film dus toch maar een kans.

Wanneer het machtig wapen van Zeus gestolen wordt, gaan de beschuldigingen vlug uit naar Percy Jackson. Hij beseft al gauw dat hij een demigod (halfgod) is die bijzondere krachten heeft. Bij de ontvoering van zijn moeder komt hij terecht in kamp Halfbloed waar hij leert om een held te zijn. Al gauw is hij op zoek om zijn onschuld te bewijzen en zijn moeder te redden.

Al gauw werden mijn veronderstellingen bevestigd: het verhaal was niet super en vergat sommige, toch wel belangrijke scenes, vanuit het boek. Voor mij was het lezen van Percy Jackson (Rick Riordan) heel wat leuker dan het bekijken van de film.

http://images.contentreserve.com/ImageType-100/1191-1/%7B4AA00D73-8F4B-4652-BCB4-88C175E247D3%7DImg100.jpg

Desondanks ga ik over naar de cast. Eerst en vooral wil ik wel betuigen dat Logan Lerman een prachtige acteerprestatie heeft neergezet. Zijn rol als percy jackson redde, ondanks alles, een groot deel van de film. Maar dat nam niet weg dat een groot deel van de cast mij wel stoorde. Raar genoeg waren dit vooral de meer bekende acteurs (Sean Bean, Uma Thurman, Kevin McKidd) Een specifiek voorbeeld zijn de goden. Op afbeeldingen, beeldhouwwerken worden deze aanschouwd als grote figuren. Maar als Poseidon steken ze dan iemand als Kevin McKidd. Geen slecht acteur natuurlijk, maar ik had toch wel iets krachtiger verwacht. In deze film is Poseidon geen zelfverzekerde persoon die angst over de zeën schept. Nee, het was alsof hij ieder moment in een hoekje kon zitten en beginnen wenen.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjkMmji9jmfbMbNtqbMHNu-nqwgKosABkpFEnvjl5hGYXb8fC1MI_Hxc3yPxuOr8dekn319uyw61zDi2FqfMDJtkXKCPMjDE7QTY8qrx7M0Kkz2pF6CLM5bwFHRUuV8FKH3-xNHPjNdifI/s400/Percy-Jackson-Poseidon.jpg

'' Ama nee, ge moet nie wenen... ''

De filmmuziek zelf was niet overweldigend, maar paste bij de de film. Met toch wel een leuk vleugje humor van ACDC (Highway to hell) wanneer ze een bezoek brachten aan Hades.

De CGI in deze film was wel leuk gemaakt, maar overweldigde mij niet.

Waarschijnlijk verwachtte ik gewoon veel te veel van deze film maar voor mij was het toch een flater. 4/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten