dinsdag 16 maart 2010

Alice In Wonderland (2010)




Zoals bij velen ging ik naar deze film met grote verwachtingen. Tim Burton die Alice In wonderland regisseert, en Johnny Depp die the Mad hatter vertolkt. Wat kan een mens nog meer verlangen.

Alice in wonderland (2010) gaat over de 19-jarige Alice Kingsley die terug gaat naar de wereld waar ze in haar vroege jaren al ee...rder was geweest. Deze keer is het echter niet om te genieten van de wondere wereld, maar om te proberen het donkere regime van de rode koningin (Helena Bonham Carter) omver te werpen. In het begin denkt ze dat alles terug een droom is, maar al snel komt ze tot de conclusie dat het helemaal niet zo is.

Zoals je wel kan verwachten is de gecreerde omgeving terug een typische Burton-sfeer. Erg donker, maar toch kun je je hierin thuisvoelen. Zijn visie op de wonderbare wereld is echt prachtig! Wat beeld betreft is dit zeker een voltreffer! Prachtige CGI, en prachtig woud. Jammergenoeg had ik wel het gevoel dat er wat dingen tekort waren. Zoals het doolhof bij het kasteel van de rode koning, het grote leger (wat hier maar een 30-tal 'kaarten' was. Er was wel een verwijzing naar het 52-kaartenspel, maar voor zo'n gevecht had ik toch wat meer verwacht.), ...

Ook op muzikaal vlak is dit een prachtstuk. Danny Elfman (ook wel bekend voor de samenwerking met Burton in Corpse Bride, Charlie and the Chocolate Factory , Big Fish, Sleepy Hollow,...) weet toch maar weer een fantasie-achtige muziek te creƫren dat je helemaal meeneneemt in het beeldwerk van Burton.

Hoewel alle personages visueel zeer goed uitgewerkt waren, had ik er toch wat problemen mee. Zo herinner ik mij nog dat de rode koningin een boertige dikke onvriendelijke dame was, en de koning een klein mannetje die niets durfde zeggen. In de film zelf is deze koning klein met een groot hoofd. Visueel prachtig gemaakt, maar dat vond ik toch jammer... Maar dat wil niet zeggen dat de acteerperstaties niet goed waren! Helena Bonham Carter en Johnny Depp zijn waarschijnlijk de twee personages die heel deze film optrekken. In hun carriere hebben ze al vaker getoond dat ze verschillende rollen kunnen aannemen, maar hier heb je nauwelijks het gevoel naar je naar hun zit te kijken!

Voor de stemmen was ik echt blij dat Stephen Fry als de Cheshire Cat ging voorkomen, maar hij spreekt nauwelijks in de film... Maar dit was nog aanvaardbaar. Wat mij vooral stoorde was de Blue Caterpillar (Alan Rickman) die man heeft nu echt geen stem om de rups in te spreken! Kijk naar Alice in wonderland (1951) DAT was nu eens een stem voor een blauwe rups!









Om te concluderen zal ik het zo zeggen: Op zich is Alice In Wonderland geen slechte film. Maar het is meer een film op zijn eigen. Ik heb echt niet het gevoel dat ik enige connectie heb met de typische Disneyfilm.

Geen slechte film, neem mij niet verkeerd op, maar wel zijn waarde overschat. Burton heeft in mijn ogen al veel betere dingen gemaakt, ik hoop dat hij in de toekomst terug meer typische 'Burtonfilms' gaat maken.

7.5/10
(Een halfje extra voor Mad Hatter's zalige dans!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten